P C O B – F I E T S T O C H T E N …………… 2 0 2 0

K.T. = Korte tocht,  vertrek dinsdag, van Raadhuisplein om 13.00 uur

L.T. = Lange tocht, vertrek donderdag, van Raadhuisplein om 09.30 uur

T.H. = Trekhaaktocht, vertrek donderdag, vanaf de parkeerplaats bij

             het voetbalveld/zwembad om 09.30 uur.

De fietstochten worden geleid door Henk van den Heuvel (tel. 0180-313143) en Aad Vis  (tel. 0180-397885). Voor informatie over het al dan niet doorgaan van de tocht i.v.m. weersomstandigheden kunt u bellen.

 

KORTE TOCHTEN:       7 april        Kralingse Bos – Rottermeren.

     12 mei       ‘t Weegje – Gouda.

                                          2 juni       Berkenwoude – de Loet – Ouderkerk ad IJssel.

                                         14 juli       Moerkapelle – Waddinxveen – Moordrecht.

                                  11 augustus      Oud Verlaat – Bergsebos, Nesselande.

                                 8 september       Gouda – Stolwijk.

           13 oktober       Afsluitende tocht. Oud Verlaat – Rotte – Zevenhuizen.

(vertrektijd 10.00 uur; eigen bijdrage € 8,--)

 

LANGE TOCHTEN:     23 april       Tocht in het teken van 75 jaar vrijheid en 10 jaar Zuidplas

     28 mei       Gouda – Haastrecht – Bergambacht – Ouderkerk a.d. IJssel

     25 juni       Het eiland van Brienenoord - Rottermeren

      23 juli       Moordrecht – Stolwijk – Berkenwoude

                                 20 augustus       Kralingen – Bergse Bos – Rotte - Nesselande

                               17 september      Nesselande – Rotte – Benthuizen – Moerkapelle – ZH.

 

TREKHAAKTOCHTEN: 7 mei       Harmelen – Zegveld – Kockengen – Haarzuilens

     11 juni        Ameide – Leerdam – Noordeloos – Langerak

        9 juli       Schoonhoven – LOPIK – Benschop - Vlist

                                   6 augustus       Merwedetocht – Hardinxveld-Giessendam

         3 september       Hoekse Waard - Oud Beijerland – Puttershoek

 1 oktober       Midden Delfland.

 

De FIETSMIDWEEK valt in week 34 (17 t/m 21 augustus)

 

Er zijn al wel 10 redenen te vermelden waarom fietsen gezond is; twee ervan worden vermeld: 

Door te fietsen krijg je het gevoel van vrijheid. Je bent je aan het ‘onthaasten’. Je kunt op de mooiste plekken komen en fietsen stelt je in staat op een rustgevende manier steden en landschappen te ontdekken. Geen verplichtingen en lekker in beweging. Er zijn wel zo’n 35.000 km aan fietspaden in Nederland.

Als je fietst ben je buiten in de natuur. Soms merk je pas hoe mooi de Nederlandse natuur is als je er doorheen fietst. Vanuit de auto trekt dit landschap je namelijk veel sneller voorbij. Op de fiets zie je dan veel meer. Ook is het gezond om regelmatig in de natuur te zijn. Je stemming verbetert wanneer je eropuit trekt, je bent minder negatieve gedachten en je ervaart minder stress. Tevens neemt de mentale vermoeidheid af. Voldoende buiten zijn zorgt ervoor dat je genoeg vitamine D opneemt. Het is natuurlijk ook heerlijk om de buitenlicht op te snuiven tijdens een lange fietstocht.   (bron -excerp-: www.vanraam.com)

 

Een aanvulling voor ‘sportieve’ thuisblijvers. Fietsen: het kan altijd en overal. En daarbij het ‘in beweging zijn’.  Dat kan mét en zonder accu. En voor de thuisblijvers kan het een hometrainer zijn.

Als voordelen zijn direct te vermelden: je bent in beweging, traint je spieren en hebt geen last van wind of regen. Bijkomen voordelen: het kost geen stroom en je kunt tijdens het fietsen de krant lezen, het nieuws zien of, zo mogelijk in tempo, muziek beluisteren.

Er komt voor buiten (en binnen) een fijn en mooi fietsjaar aan!

 

 

 

Informatie en afspraken die we maakten om zo veilig mogelijk in de groep te fietsen :

  • De fietstochten zijn recreatief.
  • Het tempo is rustig, gewone fietsen zijn bepalend voor het tempo, niet de E-bikes.
  • Fietsers buiten Nieuwerkerk kunnen later aanhaken of eerder afhaken. Over tijdstip en plaats van het aanhaken kunt u bellen met Henk v.d. Heuvel
  • We fietsen met veiligheidshesjes, beschikbaar gesteld door de PCOB.
  • Door die hesjes worden we goed gezien, krijgen we soms als groep voorrang. Het is echter geen recht op voorrang.
  • Na elke ca. 10 km zijn er korte stops, billen luchten, wat drinken en een praatje van 5-10 min.
  • Elke tocht wordt 1x bij restaurant/ café gestopt. Na afloop eten we een ijsje met elkaar.
  • Iedereen neemt eigen lunch en drinken etc. mee.
  • Deelname aan de tochten is gratis, consumpties natuurlijk niet.
  • Deelname is geheel voor eigen verantwoordelijkheid d.w.z. houd zich aan de verkeersregels.
  • Er zijn fluiten voor, achter en halverwege bij de deelnemers. Eén keer fluiten betekent: achter elkaar gaan fietsen want er is achterop komend verkeer. Twee keer fluiten betekent dat we moeten stoppen omdat er iets anders is waarvoor we op elkaar moeten wachten.
  • Fietsers die slecht horend zijn, fietsen bij voorkeur rechts in de groep.
  • Houd altijd goed afstand voor de veiligheid en om invoegen bij 1x fluiten mogelijk te maken.
  • Bij naderen van obstakels paaltjes wordt dat in de groep doorgegeven.
  • Henk selecteerde de routes op fietspaden, het is zijn uitdaging om er daar zoveel mogelijk gebruik van te maken. U komt daar waar u nog nooit geweest bent.
  • Van een beetje regen smelten we niet, bij slecht weer of anderszins wordt de tocht afgelast.
  • Leeftijd vanaf 50 jaar, veel fietsers zijn veel ouder . Er is geen leeftijdsdiscriminatie.

VEILIGHEID  en GENIETEN fietsen naast elkaar voorop.